Na cestách se může přihodit ledacos, dokonce i situace, kterou nikdo nechce zažít, ale stane se v sekundě. Ano, autonehoda je něco, co nechce nikdo zažít a člověk v tu chvíli často neví, co dělat, kam se obrátit a jak dále postupovat. Teď se proto podíváme na to, co dělat při autonehodě, na co si dát pozor, jak se chovat a co nedělat.
K autohaváriám na cestách často dochází, když se více rizikových faktorů spojí v jeden okamžik. Hlavním problémem bývá vysoká rychlost. Pokud řidič pořádně šlápne na plyn a na chvíli přestane věnovat pozornost dění kolem sebe, situace se může vyhrotit. Problémem je i nepozornost, která může mít různé podoby.
Někdo si potřebuje rychle zkontrolovat zprávy na telefonu, jiný hledá novou písničku v rádiu a další se snaží odbočit, zatímco sleduje navigaci. Každá taková chvíle, kdy oči a mysl nesledují aktuální provoz, už je potenciální riziko.
Neméně důležitou příčinou nehod je únava. Mnozí si to neuvědomují, ale ospalost a mikrospavek dokáží zaskočit stejně nepříjemně, jako nečekaná překážka.
K tomu se přidává i nebezpečné předjíždění, které se často děje ve chvílích, kdy se řidiči spěchají a přeceňují své řidičské schopnosti. Vyhrocené situace se zvyknou několikrát znásobit během nepříznivého počasí. V zimním období hrozí smyk na ledu nebo sněhu, na mokré vozovce můžete zas lehce spadnout do aquaplaningu.
Samozřejmě, negativní vliv má i jízda pod vlivem alkoholu, ale to je případ, který by se nikdy neměl stát. Riziko představují i nevhodné pneumatiky, agresivní manévry nebo špatný technický stav auta. Pozor i na tmu nebo mlhu na cestě.
Při havárii se nejčastěji vyskytují tři druhy nárazů . První je čelní, kde velmi často hlavní roli hraje rychlost, takže nestíháte reagovat na dění před vámi.
Čelní nárazy představují obrovskou zátěž pro přední část, motor a prakticky všechno, co se nachází vpředu. Pokud dojde k silnému nárazu do přední části, skutečně nic nezůstane nepoškozené. Airbagy se sice postarají o primární ochranu, ale pokud je náraz příliš prudký, může dojít k poškození kabiny a ohrožení posádky.
Když k tomu přidáte ještě smyk na vodě nebo ledu, případně i několik dalších vozidel v těsné blízkosti, může se stát, že se auto při nárazu ještě i převrátí na střechu. Největší riziko však hrozí pro posádku, která může utrpět vážná zranění.
Boční nárazy se často stávají na křižovatkách nebo v okamžicích, kdy někdo přehlédne vozidlo z boku. Zde hrozí menší deformační zóna, protože boční části auta jednoduše nejsou tak pevné jako přední či zadní část. Řidič i spolujezdec mohou v takové situaci utrpět těžká zranění, pokud náraz zasáhne přímo dveře a okolí sedadel.
Třetím typem nárazu je kolize zezadu. Zde se většinou rozbije zadní kapota, ale může dojít i k poranění krční páteře. V provozu bývají zadní nárazy spojeny s nepozorností, nedodržováním vzdálenosti či prudkým brzděním.
Pokud jde o nejčastější zranění, nejvíce trpí hlava. Jedním z typických problémů a stavů je prudký záklon a následný švih hlavy, který může poškodit krční páteř a způsobit silnou bolest šíje. Vážnější poranění hlavy mohou vyústit ve vážný otřes mozku, kdy člověk ztrácí orientaci nebo dokonce vědomí.
Nechybí ani poranění hrudníku a orgánů, které se mohou dostat pod tlak volantu, palubní desky a pásu. Na zranění jsou náchylné i končetiny, zejména zlomeniny rukou a nohou. Ty nastávají při prudkém nárazu o palubovku nebo jiné části auta.
Pokud jde o první pomoc při úrazech hlavy, volejte záchranku a zabraňte dalšímu pohybu, který by mohl zhoršit případné poškození páteře a obratlů.
V případě zlomenin je nutné končetinu zafixovat tak, aby se nehýbala. Pokud dochází ke krvácení, je třeba ránu okamžitě zatlačit. Při bezvědomí a bez dýchání je nutné neváhat s masáží srdce, každá sekunda může hrát velkou roli.
Pokud však člověk dýchá, ale nemůže se hýbat nebo těžce komunikuje, je vhodné ho uložit do stabilizované polohy a nechat v klidu do příjezdu záchranářů. Hlavní je zachovat chladnou hlavu, rychle přivolat pomoc a spolupracovat s profesionály, kteří dokáží situaci posoudit a poradit vám, co dělat, aby se zranění nezhoršovala.
Kromě řešení autonehody je třeba vědět i to, jak jí předcházet. Základním pilířem bezpečné jízdy je soustředění. Pokud vás za volantem přemáhá únava, nepomáhejte si litry kávy či energetických nápojů, lepší je odpočinek nebo přestávka.
Podobně se vyhněte používání mobilu , nastavování navigace za jízdy či jiným činnostem, které odvádějí pozornost. Mezi další věci, které nikdy nedělat, patří agresivní předjíždění a jízda pod vlivem alkoholu a jiných látek. Takové chování ohrožuje vás i všechny okolo a dokáže způsobit těžkou nehodu s následky.
Stane-li se nehoda a je potřeba poskytnout první pomoc, nejdříve se ujistěte, že se nenacházíte v situaci, která by mohla ohrozit vás i zraněné.
Nehýbejte zbytečně se zraněnými lidmi, především pokud máte podezření na vážné poranění páteře. Pokud je postižený při vědomí a dýchá, nezačínejte bezhlavě se srdeční masáží. Naopak, věnujte pozornost případnému krvácení nebo otevřeným zlomeninám na těle a snažte se je co nejlépe stabilizovat a překrýt.
Nikdy se samolibně nepouštějte do vytahování zapíchnutých předmětů z ran. Můžete tím způsobit větší krvácení nebo další poškození tkáně. Pokud si nejste jisti, co přesně dělat, vždy zavolejte odborníky a nechte si poradit přes telefon.
zakoupené na runder.cz 28.02.2025
zakoupené na runder.cz 08.02.2025
zakoupené na runder.cz 25.02.2025
zakoupené na runder.cz 16.02.2025
zakoupené na runder.cz 10.02.2025
zakoupené na runder.cz 15.02.2025